Välkommen till Hälsogigantens kundtjänstsida. Här hittar du hjälp och info för dig som kund.
Kontakt
Hälsogiganten AB
559442-4995
Heden hus 124
821 31 Bollnäs
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren (FAQ).
Beställning
Hur genomför jag ett köp?
- Använd sökfunktionen eller bläddra genom kategorierna för att hitta önskad produkt, lägg sedan önskad produkt i varukorgen och gå till kassan. Framme i kassan väljer du leveranssätt, betalningsalternativ och sedan bekräftar köpet. Har du något speciellt önskemål eller vill lägga till en kommentar kan du även göra det här.
När får jag min orderbekräftelse?
- När köpet är genomfört skickar vi en orderbekräftelse per e-post till dig omgående.
Hur ändrar jag eller avbeställer min order?
- Så länge dina varor inte är skickade från vårt lager går det bra att göra ändringar eller avbeställa din order genom att kontakta oss per e-post.
Kan jag beställa till andra länder än Sverige?
- Nej tyvärr. I dagsläget levererar vi enbart inom Sverige.
Betalning och säkerhet
Vilka olika betalningssätt kan jag välja mellan?
- Faktura, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via internetbank. Vid alla betalningar samarbetar vi med Klarna.
Kan jag som företag handla hos er?
- Nej, bara som privatperson.
Var kommer kvitto på mitt köp?
- En orderbekräftelse skickas till den e-post du anger i samband med beställning.
Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
- Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.
Hur får jag min faktura?
- Din faktura skickas till den e-post du anger i samband med beställning.
Frakt och leverans
Hur lång är leveranstiden?
- Vår ambition är att leverera alla paket inom 1-2 arbetsdagar, vilket innebär att det normalt tar 2-5 helgfria arbetsdagar innan du har dina varor.
Hur vet jag när jag kan hämta mitt paket hos ombudet eller utlämningsstället?
- Du får ett SMS när du kan hämta paketet. SMS skickas till det mobilnummer du angav vid beställning.
Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?
- Vanligtvis ligger ditt paket kvar i 14 dagar innan det returneras till oss.
Vad kostar frakten?
- För order som understiger 600 kr inkl. moms utgår en fraktavgift på 59 kr. Över 600 kr handlar du fraktfritt.
Jag har mottagit en skadad eller felaktig vara, hur gör jag nu?
- Om något blir fel vid leverans, tex. fel vara, fel antal eller skadad vara har du rätt att inom 14 dagar ångra/reklamera ditt köp. För att kunna returnera varan måste den vara oanvänd, i säljbart skick, ha obruten försegling/plombering och om möjligt vara i originalförpackning. Vid eventuell retur vänligen kontakta oss per mail för att få ett en retursedel, Hälsogiganten står för returfrakten.
Jag har mottagit en transportskadad vara, hur gör jag nu?
- Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall detta omedelbart vid leverans anmälas till fraktbolaget. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, kontaktar du oss.
Kan jag välja utlämningsställe?
- Paketet skickas till ditt närmaste utlämningsställe. Vill du ha varan skickad till ett specifikt utlämningställe skriver du det i kommentarsfältet i kassan.
Returer
.Jag vill returnera min beställning, hur gör jag nu?
- Hos oss på Hälsogiganten har du 14 dagars ångerrätt på ditt köp. Ångerrätten gäller dock inte Vivomixx då den är kylvara. Vid retur av kosttillskott får ej förseglingen/plomberingen vara bruten. Skulle du vilja returnera en vara, vänligen kontakta oss per mail och ange ordernummer. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan betalar vi tillbaka varusumman.
Vem betalar frakten vid retur?
- Frakter i samband med byten eller returer betalas av kunden.
Övriga frågor
Kan jag handla för vilken summa som helst?
- Ja det kan du göra, vi tillämpar ingen minimisumma.
Varför saknas det ibland text till vissa produkter?
- När det gäller kosttillskott är det ej tillåtet att skriva att de förebygger, påvisar, lindrar eller botar sjukdomar, sjukdomsbesvär eller symtom på sjukdom. Man får inte på något sätt antyda detta. När det gäller receptfria läkemedel, växtbaserade läkemedel och naturläkemedel får vi skriva det som läkemedelsverket godkänt i samband med registreringen av läkemedlet. Lagstiftningen är bra för dig som konsument. I Sverige är det läkemedelsverket och livsmedelsverket som kontrollerar att återförsäljare följer lagen.
Finns det möjlighet att hämta varorna någonstans?
- Det är möjligt att hämta ut varorna direkt från vårt lager. Väljd då detta som fraktsätt i kassan innan köper slutförs. Varuutlämningen sker enligt överrenskommelse under våra öppetider. Kontakta oss först.
Jag saknar en produkt i ert sortiment, kan ni ta in den?
- Du är välkommen att kontakta oss så kan vi se om vi kan hjälpa dig.
Köpvillkor
Här finner du information om våra köpvillkor.
Priser
Alla våra priser anges i SEK inkl. moms och är styckpriser om inget annat anges.
- Kosttillskott för människor 12{8bee40bf4d3cffe28f8ba9726e22d9ae3e4755d6ed009a910f41beb772f12454}
- Kosttillskott för djur 25percent
- Böcker 6percent
Vi förbehåller oss rätten till prisjusteringar utan avisering till kund. Prisjusteringar gäller ej redan lagda ordrar.
Leverans och frakt
Hälsogiganten levererar dina beställningar med DHL.
För order som understiger 600 kr inkl. moms utgår en fraktavgift på 59 kr. Över 600 kr handlar du fraktfritt.
Väljer du att hämta ut dina varor på vårt lager är det fraktfritt oavsätt beställningssumma.
Leveranstid
Vår ambition är att leverera alla paket inom 1-2 arbetsdagar, vilket innebär att det normalt tar 2-5 helgfria arbetsdagar innan du har dina varor.
Leverans till annan adress
Paketet skickas till ditt närmaste utlämningsställe. Vill du ha varan skickad till ett specifikt utlämningställe skriver du det i kommentarsfältet i kassan.
Om en vara är slut
Vi förbehåller oss rätten att byta en vara som är slut på lager mot likvärdig. Finns ingen likvärdig får du pengarna tillbaka.
Outlöst paket
Vid outlöst/vägrad försändelse förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund kostnader så som returfrakt, expeditionskostnader etc.
Minimisumman vi debiterar är 149 sek.
Ångerrätt/Öppet köp
Hos oss på Hälsogiganten har du 14 dagars ångerrätt på ditt köp. Ångerrätten gäller dock inte Vivomixx då den är kylvara.
Skulle du vilja returnera en vara, vänligen kontakta oss per e-post och ange ordernummer innan du returnerar varan. Du som kund står för returfrakten. För att ångerrätten ska gälla måste varan vara oanvänd, i säljbart skick, ha obruten försegling/plombering och om möjligt vara i originalförpackning. Vid eventuell retur ber vi dig emballera varan väl, så att transportskada undviks. Transportskada på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan betalar vi tillbaka varusumman.
Bytesrätt
Hos oss på Hälsogiganten har du 14 dagars bytesrätt på ditt köp. Detta gäller alla varor utom Vivomixx då den är kylvara. Skulle du vilja byta en vara, vänligen kontakta oss per e-post och ange ordernummer samt vilken vara du vill byta till så kontaktar vi dig.
Du som kund står för returfrakten. För att bytesrätten skall gälla måste varan vara oanvänd, i säljbart skick, ha obruten försegling/ plombering och om möjligt vara i originalförpackning. Vid eventuellt byte ber vi dig emballera varan väl, så att eventuell transportskada undviks. Transportskador på grund av dålig emballering debiteras dig som kund.
Betalning
De flesta betalsätt möjliga, dock ej postförskott.
Du kan betala i efterskott via faktura, konto eller delbetalning, läs mer om detta på Klarna. Ingen faktureringsavgift tas ut.
Direktbetalning med dosa från följande banker: Nordea, SEB, Swedbank och Handelsbanken.
Visa och Mastercard. Se klarnas villkor för ”Checkout” länst ner på denna sida eller i ”kassan”.
Beställning
Du måste ha fyllt 18 år för att få handla på halsogiganten.se
Minimiorder
Vi tillämpar inte minimiorder.
Förändring av order
Så länge dina varor inte är skickade från vårt lager går det bra att göra ändringar eller avbeställa din order genom att kontakta oss per e-post.
Transportskada
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från hälsogiganten.se till dig som kund är hälsogiganten.se ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till hälsogiganten.se är det du som kund som är ansvarig. Eventuella transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall detta omedelbart vid leverans anmälas till fraktbolaget. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, skall du kontakta Hälsogogiganten.
Fel vid leverans
Om något blir fel vid leverans, tex fel vara, fel antal eller skadad vara har du rätt att inom 14 dagar ångra/reklamera ditt köp. För att kunna returnera varan måste den vara oanvänd, i säljbart skick, ha obruten försegling/plombering och om möjligt vara i originalförpackning. Vid eventuell retur vänligen kontakta oss per e-post för att få ett en retursedel, Hälsogiganten står för returfrakten.
Personuppgifter
När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet, Hälsogiganten / Nova Hälsocenter, för att på ett bra sätt kunna fullgöra vårt åtaganden gentemot dig. Vi behandlar dina personliga uppgifter med största försiktighet enligt Personuppgiftslagen (PUL) och du har rätt att ta del av informationen. Informationen du lämnat till oss används endast för att genomföra leveranser till dig. Vi kommer aldrig på något sätt dela dina personliga uppgifter till någon annan, och vi följer de regler som finns i datalagen och personuppgiftslagen. Du har som registrerad kund rätt att begära att uppgifter ändras eller raderas.
Bedrägeri
Alla försök till bedrägeri polisanmäls.
Reservationer
Vi reserverar oss mot lagerförändringar och eventuella tekniska fel i webb-shopen, browser eller server.
Vi reserverar oss även mot texter som skrivits/tryckts felaktigt på vår hemsida, i vår webb-shop, i kataloger, på produkter samt i andra media.
Force Majure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse.
Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Ägare
Hälsogiganten AB, 559442-4995, Heden hus 124, 821 31 Bollnäs
Klarna
Information om Klarnas villkor hittar du här: